Nieuwe rijbewijswet motor

 

Wat verandert er in de Nieuwe Rijbewijswet?

Op 19 januari 2013 is de nieuwe rijbewijsrichtlijn van kracht geworden. Wie na deze datum zijn motorrijbewijs haalt, valt in het nieuwe “klassesysteem”, dat drie verschillende motorrijbewijzen kent.

A1 klasse

De nieuwe rijbewijsrichtlijn is ingevoerd om ervoor te zorgen dat jonge motorrijders op een geleidelijke, veilige manier gewend raken aan het verkeer en aan het karakter van een tweewieler. Dat gebeurt door ze eerst op een lichte motorfiets te laten rijden en dan, naarmate de leeftijd en de ervaring toeneemt, geleidelijk op zwaardere motoren toe te laten. In de praktijk betekent dat, dat je vanaf je 17e verjaardag rijles mag nemen op een lichte motorfiets. Daarmee wordt een 125cc motorfiets bedoeld, die maximaal 11 kW (15 pk) heeft. Die motor mag ook niet meer vermogen hebben dan 0,1 kW per kg (leeggewicht), om te voorkomen dat er superlichte racertjes worden gebouwd die ondanks het lage vermogen toch nog razendsnel accelereren. Vanaf je 18e jaar mag je examen doen voor dit “A1”-rijbewijs. Zo’n examen bestaat uit een theorie- en een praktijkexamen.

A2-klasse

Wanneer je 20 jaar oud bent, mag je motorexamen doen voor het motorrijbewijs A2. Als je het motorrijbewijs A1 hebt, hoef je alleen een praktijkexamen af te leggen, anders moet je ook theorie-examen doen. Je mag met dit  motorrijbewijs A2 op een zogenaamde “middelzware” motorfiets rijden. Hiervoor is geen maximale cilinderinhoud vastgesteld, maar het gaat puur om vermogensbegrenzing: je mag met dit motorrijbewijs A2 enkel op motoren rijden met een maximaal vermogen van 35 kW (48 pk) en niet meer dan 0,2 kW/kg. Dit mogen ook teruggetunede motoren zijn, maar ze mogen niet afgeleid zijn van motoren met meer dan het dubbele vermogen.

Vol vermogen ( A )

Dit A-rijbewijs mag je halen wanneer je 24 jaar bent of wanneer je het motorrijbewijs A2 al twee jaar op zak hebt, wat op zijn vroegst op je 22e het geval is. In het eerste geval moet je een theorie- en een praktijkexamen doen, heb je het A2 motorrijbewijs dan hoef je alleen een praktijkexamen te doen, net als bij de overgang van het A1 naar het A2 motorrijbewijs. Heel moeilijk hoeft dat niet te zijn. Als je netjes blijft rijden en je kijktechniek goed blijft toepassen zou je het examen bijna op ervaring kunnen halen. Neem nog een paar motorrijlessen om te wennen aan de zware motorfiets. De instructeur zal je aangeleerde fouten weer afleren en je kunt op examen. De kosten blijven zo zeer beperkt, terwijl je wel goed leert motorrijden!

Oud en nieuw

Wanner je na 19 januari het motorrijbewijs haalt, val je onder de nieuwe wet met drie verschillende motorrijbewijzen. Maar wat als je het “lichte” motorrijbewijs nog net voor 19 januari hebt gehaald, voordat de wet gewijzigd werd? Dan heb je een meevaller, want het oude, lichte motorrijbewijs krijgt dezelfde rechten als het A2 motorrijbewijs. Dat betekent dat je met meer vermogen mag rijden dan voorheen. Eerder mocht je nog op motoren rijden met een maximaal vermogen van 25 kW (34 pk) en maximaal 0,16 kW/kg, maar vanaf 19 januari mag je met dit lichte rijbewijs op motoren rijden met een maximaal vermogen van 35 kW (48 pk) en maximaal 0,2 kW/kg, hetzelfde dus als het A2 motorrijbewijs. Dat wil niet zeggen dat de motorrijbewijzen hetzelfde zijn. Het oude lichte motorrijbewijs wordt automatisch na twee jaar een zwaar motorrijbewijs, terwijl motorrijders in het bezit van het A2 motorrijbewijs daarvoor na twee jaar  opnieuw examen moeten doen.